zoem

Welkom op de pagina van de groepen 3!

In groep 3 staat allereerst het kennis maken met elkaar centraal. De eerste schoolweken besteden we dan ook veel aandacht aan contact maken met elkaar. Dit doen we door middel van spelletjes en opdrachten zodat we elkaar bij naam kunnen noemen en ook een beetje ervaren wie én hoe de andere kinderen zijn.

Ondertussen zetten we in op de 3 speerpunten van groep 3. Het leren lezen. Het leren schrijven en het leren rekenen. Voor deze 3 vakken gebruiken we een methode.

Voor het leesonderwijs gebruiken we de methode Veilig Leren Lezen.

Deze methode biedt woorden aan en vandaaruit leren de kinderen klanken herkennen.

Voor het schrijfonderwijs gebruiken we de methode Pennenstreken.

De kinderen leren het verbonden (rechts hellende) schrift.

Voor het rekenonderwijs gebruiken wij de methode Wereld In Getallen.

We hebben de nieuwste versie die bij de start inzet op getalbegrip en vandaaruit de brug naar sommen tot 20 maakt.

Bij alle lessen houden we de instructie kort, maken gebruik van coöperatieve werkvormen en van bewegend leren.

Tijdens de kanjerlessen leren kinderen hoe ze met elkaar om moeten gaan en hoe ze voor zichzelf op kunnen komen. Er wordt 2 keer per week gymles gegeven door een vakleerkracht.

Om de doorgaande lijn met de groepen 1 en 2 te waarborgen is er tijd om te kiezen en te spelen tijdens het circuit. Dat doen we bijna op elke lange dag. Tijdens het circuit kunnen de kinderen weer lekker kleien, bouwen, verven, puzzelen, tekenen, met lego en knex spelen, knutselen, een spelletje doen enzovoort.

We werken met thema`s. Deze thema`s duren van vakantie tot vakantie. Bij het thema zingen we ook passende liedjes en lezen we voor uit boeken die hierbij aansluiten. Ter voorbereiding op begrijpend lezen wordt er in groep 3 begrijpend luisteren aangeboden. Dit doen we aan de hand van een (prenten)boek en afwisselende werkvormen. Woordenschat komt dagelijks terug.

Groep 3 is een belangrijk en inspannend schooljaar. Uit ervaring kunnen we zeggen dat de kinderen ondanks de grote overgang met heel veel plezier op school zijn!

Groeten,
Rina, Leontien, Brenda en Monique