Welkom op de pagina van de groepen 3!

Op de Sint Bernardusschool hebben wij twee groepen 3. Voor groep 3A staat op maandag en dinsdag Maaike Oldenhof voor de groep en op woensdag tot en met vrijdag Leontien Rooijers. In groep 3B staat op maandag en dinsdag Brenda Jose voor de groep en op woensdag tot en met vrijdag is Monique de Jong de leerkracht van deze groep.

In groep 3 staat allereerst het kennis maken met elkaar centraal. De eerste schoolweken besteden we dan ook veel aandacht aan contact maken met elkaar. Dit doen we door middel van spelletjes en opdrachten zodat we elkaar bij naam kunnen noemen en ook een beetje ervaren wie én hoe de andere kinderen zijn.

Ondertussen zetten we in op de 3 speerpunten van groep 3: het leren lezen, het leren schrijven en het leren rekenen. Voor deze 3 vakken gebruiken we methodes.

Voor het leesonderwijs gebruiken we de methode Veilig Leren Lezen. Deze methode biedt woorden aan en vandaaruit leren de kinderen klanken herkennen.

Voor het schrijfonderwijs gebruiken we de methode Pennenstreken. De kinderen leren het verbonden (rechts hellende) schrift.

Voor het rekenonderwijs gebruiken wij de methode Wereld In Getallen. We hebben de nieuwste versie die bij de start inzet op getalbegrip en vandaaruit de brug naar sommen tot 20 maakt.

Bij alle lessen houden we de instructie kort, maken gebruik van coöperatieve werkvormen en van bewegend leren.

Ter voorbereiding op begrijpend lezen wordt er in groep 3 begrijpend luisteren aangeboden. Dit doen we aan de hand van een (prenten)boek en afwisselende werkvormen. Woordenschat komt dagelijks terug.

Daarnaast hebben wij ook iedere week Kanjertraining (sociaal-emotionele ontwikkeling). We willen graag dat ieder kind zich veilig voelt en met veel plezier naar school gaat. Tijdens de kanjerlessen leren kinderen hoe ze met elkaar om moeten gaan en hoe ze voor zichzelf op kunnen komen. (www.kanjertraining.nl). Er wordt 2 keer per week gymles gegeven door onze vakleerkracht Martijn Roozen.

Vanaf week 3 volgen de kinderen het vak wereldoriëntatie. Dat doen we aan de hand van de methode Blink (https://blinkwereld.nl/). We werken thematisch aan geschiedenis, natuur, aardrijkskunde en techniek. Deze thema’s duren van vakantie tot vakantie. Bij het thema zingen we ook passende liedjes en lezen we voor uit boeken die hierbij aansluiten.

Om de doorgaande lijn met de groepen 1 en 2 te waarborgen is er tijd om te kiezen en te spelen tijdens het circuit. Tijdens het circuit kunnen de kinderen weer lekker kleien, bouwen, verven, puzzelen, tekenen, met lego en knex spelen, knutselen, een spelletje doen, enzovoort.

Groep 3 is een belangrijk en inspannend schooljaar. Uit ervaring kunnen we zeggen dat de kinderen ondanks de grote overgang met heel veel plezier op school zijn!

Vriendelijke groeten de leerkrachten van groep 3,
Maaike, Leontien, Brenda en Monique