Welkom op de pagina van groep 5! Juf Lia Scheepers en Juf Maaike van Lieren zijn de leerkrachten van de klas. Op maandag, donderdag en vrijdag staat juf Maaike voor de groep, op dinsdag en woensdag juf Lia. Er zitten 28 kinderen in de groep: 15 meisjes en 13 jongens!

In de klas werken wij iedere dag hard aan taal, rekenen, spelling en lezen. Voor begrijpend lezen werken wij met Nieuwsbegrip. Wekelijks krijgen we een actuele tekst aangereikt met opdrachten. Naast de tekst kijken we ook altijd een filmpje (jeugdjournaal voor Nieuwsbegrip). We oefenen met voorspellen, vragen stellen beantwoorden, samenvatten en relaties en verwijswoorden benoemen. Er zijn steeds andere tekstsoorten, woordenschatoefeningen en schrijfopdrachten om mee te oefenen (www.nieuwsbegrip.nl). Met spelling oefenen we met regelwoorden (bv. molen en mollen), onthoudwoorden (ei/ ij, au/ou) en klankwoorden (sch/ schr en eeuw/ieuw/uw). Tijdens de taallessen oefenen we met woordenschat, taalbeschouwing (lidwoorden, zelfstandige naamwoorden, samenstellingen), schrijven en spreken/luisteren. Met rekenen leren wij optellen en aftrekken tot 1000 en kunnen wij vermenigvuldigen en delen tot 20. Aan het einde van het jaar kunnen wij ook analoog en digitaal klokkijken tot de minuut!

Daarnaast hebben wij ook iedere week Kanjertraining (sociaal- emotionele ontwikkeling). We willen graag ieder kind zich veilig voelt en met veel plezier naar school gaat (www.kanjertraining.nl ). Met Engels leren wij onszelf voorstellen, vertellen wat je gaat doen (hobby’s en vrije tijd) en tellen tot 20. We werken met Groove me (https://www.groove.me/) en leren aan de hand van liedjes nieuwe Engelse woorden! Ook krijgen kinderen in groep 5 twee keer per week wereldoriëntatie met Blink (https://blinkwereld.nl/) . We werken thematisch aan geschiedenis, natuur, aardrijkskunde en techniek.

De leerlingen houden in groep 5 allemaal een boekbespreking en maken een werkstuk. Aan het einde van het jaar presenteren zij ook hun eigen werkstuk. Op vrijdag krijgen de leerlingen huiswerk mee naar huis (afwisselend spelling, taal en rekenen).

Voor vragen of voor meer informatie kunt u ons mailen op:

Met vriendelijke groeten,

Juf Lia en Juf Maaike