Welkom op de pagina van de groepen 6

Eigenaarschap, samenwerken, plezier, eerlijk zijn,  elkaar helpen en elkaar sterker maken, zowel op cognitief als sociaal- emotioneel gebied staat centraal!

Methode taal en spelling

We werken met de methode Staal. Dit is de eerste methode die spelling en grammatica combineert. Verrassende thema’s, teksten en actuele bronnen brengen de taal tot leven. Leerlingen zien direct resultaat in hun eigen presentatie of publicatie.

Methode rekenen

Met rekenen werken we met Wereld in Getallen. De rekendidactiek is op 8 pijlers gebouwd:

Rekenen is meer dan alleen uitrekenen: signaleer met de drieslag.

Sterke opbouw van leerlijnen: leg eerst een solide fundament en bouw dan verder. Voor iedereen eerst de basisstrategie!

Veel oefenen: besteed ruimschoots aandacht aan het oefenen, onderhouden en automatiseren van basisvaardigheden.

Een genuanceerde kijk op het directe instructiemodel: leer kinderen zelfstandig nadenken.

Verfijnde differentiatie in onder- en bovenbouw: breng elk kind naar het eindniveau dat past bij het geadviseerde vervolgonderwijs.

Volop aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden: creëer structureel ruimte om het wiskundig denken te ontwikkelen.

Zichtbaar leren: maak kinderen eigenaar van hun eigen leerproces.

Doordacht digitaal: automatisch opgaven op maat voor elk kind met behulp van geadvanceerde technologie.

Wereldoriëntatie methode Blink

Per jaar werken de leerlingen aan vijf grote thema’s over de wereld, waarin de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en burgerschap geïntegreerd aan bod komen. In deze thema’s krijgen de leerlingen een basis aan kennis aangeboden en krijgen ze de ruimte om zelf te onderzoeken wat ze interessant vinden. Na een gezamenlijke introductie van het thema, volgen er vier geleide onderzoekslessen waarin zowel kennis als vaardigheden aan bod komen. Daarna gaan ze aan de slag met een eigen onderzoek. Dat kan zelfstandig, in tweetallen of in groepjes zijn. Bij elk thema werken ze naar een gezamenlijk eindproduct toe.  Op www.blinkwereld.nl is meer informatie over het lesmateriaal te vinden.

Engels

De leerlingen leren met de methode Groove Me, Engels met bekende popsongs van nu. Soms staat de artiest centraal, een andere keer de clip of de inhoud van de songtekst. Leerlingen leren woorden en zinnen. De vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) worden elke les uitgebreid geoefend. Zelf Engels spreken is veel minder eng als de leerlingen eerst mogen meezingen en meelezen met karaoke! Op www.groove.me is meer informatie te vinden.

Kanjertraining

Met Kanjertraining leren we elkaar te vertrouwen en leren we hoe we het beste met elkaar om kunnen gaan. We stimuleren hierbij de sociale veiligheid en een prettig klas- en schoolklimaat.

Begrijpend lezen

De methode Nieuwsbegrip speelt in op de gebeurtenissen in het nieuws. Hier worden teksten en opdrachten over gemaakt waardoor de leerlingen bezig zijn met begrijpend lezen op een betekenisvolle manier.

Huiswerk

De leerlingen hebben iedere maandag en donderdag huiswerk. Dit huiswerk bestaat uit woordenschat van Nieuwsbegrip en redactiesommen.

Sport en beweging

Groep 6A heeft op woensdag bewegingsonderwijs van de vakdocent en op donderdag is schoolzwemmen.

Groep 6B heeft op maandag bewegingsonderwijs van de vakdocent en op donderdag is schoolzwemmen.

Voor vragen of meer informatie kunt u mailen naar: