Welkom op de pagina van groep 6!

Wij zijn een leuke groep van 21 leerlingen die op maandag en dinsdag les krijgen van juf Maaike en juf Marise en op woensdag, donderdag en vrijdag alleen van juf Marise. Op maandag en woensdag gymmen wij met meester Martijn.

In de klas werken wij iedere dag hard aan taal, rekenen, spelling en lezen. In het volgende stukje kunt u lezen welke methodes wij gebruiken en welke doelen er passen bij het onderwijs in groep 6.

Rekenen doen we met behulp van Wereld in Getallen. De opdrachten maken de meeste kinderen op de chromebook. Wanneer dit niet werkt voor kinderen hebben wij natuurlijk ook schriften, zodat het op papier gemaakt kan worden. Het fijne aan deze methode is dat we onze eigen taken maken op ons eigen niveau. Wanneer er doelen herhaald moeten worden, krijgen we ze nog een keer en anders komen er automatisch plusopdrachten in beeld. Wij leren dit jaar tellen tot 100.000, onder elkaar optellen en aftrekken, maken we kennis met breuken, procenten en kommagetallen en proberen we alle tafels goed te automatiseren, zodat het delen en vermenigvuldigen met grotere sommen steeds sneller gaat. Wij vinden het in groep 6 ook erg leuk om te rekenen met behulp van spelletjes. De bal wordt er regelmatig bij gepakt en we doen vaak rekenspelletjes in groepjes.

Spelling en taal doen we met behulp van de methode Staal. Bij spelling leren we categorieën en het hakken van woorden in klankgroepen. Op deze manier gaan we woorden steeds beter schrijven en de filmpjes die erbij horen, zijn ook nog eens erg leuk. Taal wordt aangeleerd met behulp van thema´s. De thema's die dit jaar voorbij komen zijn Amsterdam, pronkstukken, de spijsvertering, zeebenen, ondergronds, sport, plankenkoorts en jungle. We leren veel nieuwe woorden, schrijven verhalen, gedichten en andere tekstsoorten, maar praten ook en verkennen de taal.

Voor begrijpend lezen werken wij met Nieuwsbegrip. Wekelijks krijgen we een actuele tekst aangereikt met sleutelvragen. We oefenen met voorspellen, vragen stellen, actief lezen en sleutelvragen beantwoorden. Er zijn steeds andere tekstsoorten, woordenschatoefeningen en schrijfopdrachten om mee te oefenen (www.nieuwsbegrip.nl).

Daarnaast hebben wij ook iedere week Kanjertraining (sociaal- emotionele ontwikkeling). We willen graag dat ieder kind zich veilig voelt en met veel plezier naar school gaat (http://www.kanjertraining.nl/" data-auth="NotApplicable">www.kanjertraining.nl ). Met Engels leren wij onszelf steeds meer te redden door ons voor te stellen, maar ook door te zeggen wat we willen en wat we leuk vinden. Dit leren we aan de hand van liedjes! Ook krijgen kinderen in groep 6 twee keer per week wereldoriëntatie met Blink (https://blinkwereld.nl/) . We werken thematisch aan geschiedenis, natuur, aardrijkskunde en techniek. Nieuw in groep 6 is topografie. We leren de kaart van Nederland kennen. Aan het eind van het jaar kennen we alle provincies, hoofdsteden, veel andere steden en de belangrijkste wateren.

De leerlingen houden in groep 6 allemaal een boekbespreking en maken een werkstuk. Aan het einde van het jaar presenteren zij ook hun eigen werkstuk. Ook krijgen we in groep 6 twee keer per week huiswerk mee. Op maandag komt rekenen online te staan op www.redactiesommen.nl en vanaf donderdag kunnen ze woordenschat maken op www.nieuwsbegrip.nl . Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk om veel te lezen thuis en de tafels te oefenen.

Hopelijk hebben wij u zo een inkijkje gegeven in onze groep. Een leuk jaar waarin we veel leren, maar dat is voor deze super gemotiveerde, lieve klas geen enkel probleem!

Voor vragen of voor meer informatie kunt ons mailen op:

Met vriendelijke groeten,

Juf Maaike en juf Marise