Welkom op de pagina van groep 7!

Op maandag, dinsdag is Miranda Langedijk de leerkracht en op woensdag, donderdag en vrijdag is Laura van der Vis de leerkracht.

In de klas werken wij iedere dag hard aan taal, rekenen, spelling en lezen. Voor begrijpend lezen werken wij met Nieuwsbegrip. Wekelijks krijgen we een actuele tekst aangereikt met opdrachten. We oefenen met voorspellen, verwijswoorden, signaalwoorden, actief lezen van een tekst en sleutelvragen beantwoorden. Bij de taal- en spellinglessen werken we met de methode STAAL. We oefenen met veel nieuwe woorden, maken schrijfopdrachten en spellen iedere dag woorden tijdens een dictee. Dit schooljaar leren we nieuwe spellingregels, bijvoorbeeld het ‘trottoirwoord’. Met rekenen van Wereld in Getallen leren wij breuken optellen en aftrekken en werken wij veel met verhoudingstabellen. Dit jaar doen wij 12 weken de methodiek van foutloos rekenen. We gaan terug naar de basis en kinderen leren recepten om de opgaven te kunnen maken. Iedere week geven wij Kanjertraining voor de sociaal- emotionele ontwikkeling. We doen regelmatig groepsvormende activiteiten en vertrouwensoefeningen. Engels leren we met de methode Groove Me. Hierbij leren we door middel van liedjes nieuwe Engelse woorden, zinnen en grammatica.

Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode Blink. Deze methode is opgebouwd uit thema’s. De kinderen werken in deze lessen aan de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek. Voor groep 7-8 zijn de thema’s dit schooljaar: fantastische families, op leven en door, oorlog en vrede, machtige media en duurzaam design. In de periode tussen de herfst- en kerstvakantie houden kinderen vanaf groep 7 een boekbespreking. Na de voorjaarsvakantie starten we met het maken van een werkstuk. De kinderen gaan uiteindelijk ook dit werkstuk presenteren aan hun klasgenoten Huiswerk In groep 7 hebben de kinderen twee taken als huiswerk. Dit zijn woordenschatoefeningen van Nieuwsbegrip en redactiesommen. Beide worden online gemaakt. Op school krijgen de kinderen uitleg over de woorden van Nieuwsbegrip. Vanaf donderdag kunnen de kinderen de oefeningen thuis maken. Ze hebben tot maandag de tijd om dit te doen. Daarnaast staat elke maandag het nieuwe huiswerk van redactiesommen klaar. Dit huiswerk moet op donderdag af zijn.

Met vriendelijke groeten,

Juf Miranda  & juf Laura